- Staré Buky
- Zemědělská a.s. Výšina
Přehledně: firemní kultura, jak ji vytvořit a udržet
Klíčová pro udržení motivovaných zaměstnanců a nábor nových zaměstnanců, je firemní kultura. Firemní kultura a její definice je rozdílná pro každou společnost, protože každá společnost a její kultura jsou unikátní. Všeobecně můžeme říci, že se jedná o to, jak se zaměstnanci chovají uvnitř společnosti, jak pracují, čemu věří, jak vzájemně komunikují, jak se zaměstnanci do práce těší, přicházejí s novými nápady. A to nejen uvnitř společnosti, ale i navenek, například jak se zapojují do charitativních aktivit, jak o své společnosti hovoří.
Co je firemní kultura si povíme v našem článku, zaměříme se i na konkrétní prvky firemní kultury, typy firemní kultury a závěrem i na to, co se může stát, když není firemní kultura správně nastavená a vybudovaná.
Firemní kultura je důležitá pro vytvoření inspirativního pracovního prostředí, kde zaměstnanci budou pracovat rádi, budou výkonnější a společně budou společnost posouvat kupředu.
Firemní kultura a lidské zdroje jdou ruku v ruce, správná firemní kultura pomůže s náborem, uchazeči budou mít o společnost zájem, budou aktivně vyhledávat pracovní nabídky dané společnosti. Stávající zaměstnanci jsou pyšní na to, že ve společnosti pracují, nebudou mít důvod ze společnosti odejít.
S firemní kulturou úzce souvisí spokojenost zaměstnanců, které se věnujeme v našem dřívějším článku.
Aktuální nabídka práce |
Firemní kultura v praxi
Pro efektivně fungující firemní kulturu je důležitých několik prvků. Hlavní prvky firemní kultury tvoří:
Vize, mise a hodnoty společnosti
Vize popisuje směr, kterým se chce firma vydat a dodává jí smysl. Mise je způsob, jakým se společnost chce dostat do ideálního stavu popsaném ve vizi. Hodnoty společnosti a tím i hodnoty firemní kultury jsou návodem, jak by se všichni zaměstnanci společnosti měli chovat, jak by měli přemýšlet, aby byly vize naplněny.
Když říkáme všichni zaměstnanci, myslíme všechny - firemní kultura začíná u vedení společnosti, které by beze zbytku mělo vizi, misi a hodnoty společnosti prezentovat, řídit se jimi a to tak, aby to všichni zaměstnanci viděli a rozuměli, co a proč vedení společnosti dělá. Jen motivovaní zaměstnanci pomohou vytvořit správnou firemní kulturu.
Příběh společnosti
Podpořit výše uvedené může sdílení příběhu společnosti, její historie, překonané překážky, dosažené úspěchy. Příběh společnost může prezentovat interně pomocí vizuálního znázornění nebo navenek prostřednictvím PR kampaní. Zahrnutí osobních úspěchů zaměstnanců příběh společnosti jen podpoří.
Rituály, symboly
Firemní jazyk, kterému rozumí jen zaměstnanci, způsob oblékání, rituály na pracovišti jakými může být pravidelné setkávání s vedením společnosti, oslavy narozenin, ale i způsoby vedení porad a následné sdílení informací se všemi zaměstnanci vytvářejí spojení, firemní kulturu.
Naslouchání zaměstnancům
Existuje mnoho způsobů, kterými vedení společnosti může získat zpětnou vazbu od svých zaměstnanců. Ať již anonymní box s možností vložit podnět. Nebo otevřená setkání vedení společnosti se zaměstnanci.
Je důležité usměrňovat očekávání zaměstnanců. Ne každý podnět, který sdělí, bude moci být realizován. Pokud však zaměstnanec dostane vysvětlení, proč jeho nápad nemůže být zaveden do praxe, nesníží to jeho snahu dále hledat možnosti zlepšení.
Typy firemní kultury
Je těžké a nezměřitelné určit přesný typ firemní kultury bez detailní znalosti posuzované společnosti. V teorii rozlišujeme čtyři typy firemní kultury.
- Klanová, která je typická s vysokou mírou vnitřní svobody, založená na spolupráci a rozvoji lidí.
- Neformální se zaměřením na inovace a zákazníka společnosti, rozhodování je rychlé, nebojí se rizika.
- Agresivně soutěživá se zaměřením na zákazníka, tlakem na výkon zaměstnanců.
- Hierarchická s nízkou mírou svobody a malou otevřeností, zaměřená na procesy, řád, kde je direktivní způsob řízení.
Každá ze společností má kousek z každého typu, kdy jeden typ firemní kultury bývá dominantní.
Aktuální nabídka práce |
Nesprávně (vy)budovaná firemní kultura
Může se stát, že vedení společnosti snahu vybudovat firemní kulturu uchopí za špatný konec, nebo nechá všemu volný průběh, protože “když nebudeme zaměstnance řídit, budou spokojení”.
Následkem nesprávně vybudované firemní kultury je nespokojenost zaměstnanců, postupem času se snižuje jejich motivace, nepřináší nové myšlenky, dělají “jen” svou práci. Takový zaměstnanec nebude o společnosti hovořit pozitivně, informace se bude šířit dál mezi ostatní, se kterými se nespokojený zaměstnanec potkává. A z příběhu jednoho nespokojeného zaměstnance se může stát, že do takové společnosti odborníci nebudou chtít nastoupit, protože jim názor jednoho z nich bude stačit, aby si vytvořili obrázek.
Změna firemní kultury není snadná, ale není nereálná. Vše musí začínat u vedení společnosti, které vytvoří vize, misi a hodnoty společnosti, bude je sdílet se svými kolegy a striktně dodržovat. Dalšími kroky bude motivace zaměstnanců, naslouchat jim, předávat jim zpětnou vazbu, rozvíjet je.
Publikováno 20. října 2022